Aktualności

Zebranie sprawozdawcze podsumowanie 57 sezonu kolarskiego 2023

Rechtór

9.02.2024 r.

Zebranie sprawozdawcze podsumowanie 57 sezonu kolarskiego 2023r.

Początek każdego roku to spoglądanie w przyszłość co rozpoczynający się rok nam przyniesie, ale też i spojrzenie w przeszłość czyli podsumowanie tego co już za nami. Tym razem w Ondraszku odbyło się nieco później, bo w lutym spotkaliśmy się w tym celu sali SM Cieszynianka. Niestety z frekwencją nie było zbyt dobrze (29 osób), więc zebranie odbyło się w II terminie. Z radością powitaliśmy zaproszonych gości: z Zaolzia prezes "Beskidzioków" Halina Twardzik, a z naszego O/PTTK Heniu Więzik. Pojawił się też niegdyś aktywny Ondraszek Jurek Pilch czyli klubowy "Majster Blaszka". Zebranie wolą uczestników poprowadził Jarek "Bystry" a sekundowała mu "Ośka" Wisienka oraz Alicja "Czorno" jako sekretarz. Sekretariat ogarniały Maryla "Roztrzapek" oraz Jasia "Afi". Każdy z przybyłych otrzymał na pamiątkę kubek. Były na nim wypisane wszystkie rodzinne rajdy jakie dotychczas zorganizowaliśmy. Zebranie rozpoczęliśmy śpiewająco od naszego hymnu Ondraszka następnie w chwili zadumy wspomnieliśmy zmarłego w ubiegłym roku śp. Henryka Moskały, który był w klubie od 2008 roku.

W bloku sprawozdawczym jako prezes podsumowałem sezon bardzo pozytywnie i podziękowałem wszystkim którzy się do tego przyczynili. Równie pozytywne akcenty zabrzmiały w sprawozdaniu skarbnika i KR, jedynie ze sprawozdania TRW wynikało, że zdobywamy coraz mniej odznak. P. prezes Halina w zastępstwie kontuzjowanego Roberta Wałaskiego podsumowała ubiegłoroczną współpracę z PTTS-em, a Henryk Więzik przedstawił pozycje Ondraszka i Koła nr 8 na tle dokonań naszego O/PTTK.

Najmilszym punktem zebrania było oczywiście wręczanie zdobytych odznak i wyróżnień. Basia Nowak "Baśka" otrzymała zdobytą KOT "Za wytrwałość". Drugi KOT-a w tym najwyższym stopniu miał trafić do Józka Lincera Niezłomnego, lecz był nieobecny. Również legitymacja p.t.kol. nie podlegającego dalszej weryfikacji dla Piotra Hamery "Paparazziego" musi zaczekać na jego powrót do zdrowia. Następnie H.Więzik wręczył Dyplomy O/PTTK na które wnioskował zarząd klubu. Otrzymali je: Aleksander Sorkowicz "Olo" za zorganizowanie naszego stoiska i promowanie klubu na Festiwalu Organizacji Pozarządowych "Cieszyński Przekładaniec", Maria Biłko Holisz "Roztrzapek" za ofiarne pełnienie funkcji klubowego Ministra Informacji oraz Basia Toman "Apanaczi" za skuteczne pełnienie funkcji klubowego Ministra Skarbu. Bardzo miłym akcentem niespotykanym w naszej historii klubu było wręczenie Kazi i Heniowi Hanslom okolicznościowego fotoalbumu ze zdjęciami z ich 13 letniej rowerowej przygody z Ondraszkiem oraz chóralne "Sto lat" i życzenia z okazji ich Złotych Godów. Były też i łzy wzruszenia, a stole pojawiło się super ciasto i ...coś jeszcze.

Tą podniosła atmosferę podtrzymało też ogłoszenie wyników w konkursach klubowych. A.Wlach jako sędzia konkursu ogłosiła wyniki w konkursie na "Najaktywniejszego turystę kolarza 57 sezonu":

1. miejsce 97 pkt Z.Pawlik "Rechtór"
  2. miejsce 79 pkt A.Sorkowicz "Olo"
  3. miejsce 64 pkt B.Mikoda (brawo za udany debiut na tej liście)
  4. miejsce 64 pkt. ex equo M.Biłko-Holisz "Roztrzapek" i P.Holisz "Smig"
  5. miejsce 62 pkt J.Rezmer "Bystry"

Halina "Druhna" oraz Andrzej "Ziołowy" jako wybrani na zebraniu sędziowie kolejnego konkursu zebrali i podsumowali punktację z kart konkursowych na "Najciekawsze wydarzenie 57 sezonu" oraz ogłosili wyniki:

1. miejsce 93 pkt obóz kolarski w Beskid Niski "Tam gdzie bija cieszyńskie serca" Zbyszek Pawlik "Rechtór"
  2. miejsce 90 pkt "Winiarskim szlakiem Śląska cieszyńskiego" 90 pkt Zbyszek Pawlik "Rechtór"
  3. miejsce 65 pkt "Rowerem wokół polderu Racibórz Dolny" Marian Gołucki
  4. miejsce 62 pkt Zielonoświątkowa jajecznica Maria Biłko-Holisz "Roztrzapek"
  5. miejsce 37 pkt "Rowerem w okolice Bielska Białej" Włodek Nowak

Oczywiście wynik ten przyjąłem z niemałym wzruszeniem i nieskromnie muszę dodać, że w historii tego konkursu nie było takiej kumulacji!.

Oczywiście wymienieni otrzymali okolicznościowe dyplomy, a za pierwsze trzy miejsca również i nagrody książkowe z samodzielnego wyboru z przygotowanej wystawy.

Dyskusję zdominowała kwestia proponowanej korekty regulaminu konkursu na najciekawsze wydarzenie sezonu. Powodem zamieszania był list Włodka Nowaka w tej sprawie. Po burzliwej dyskusji w głosowaniu z tylko jednym głosem przewagi (12-za, 11-przeciw, 6 się wstrzymało) przyjęliśmy poprawkę wyłączającą z konkursu niektóre cykliczne wydarzenia nie zawierające treści krajoznawczych. Następna proponowana korekta regulująca sprawy nagród w tym konkursie została już przyjęta jednogłośnie.

Na zakończenie omówiłem planowane bliższe czy dalsze wyprawy, a niektórzy prowadzący ujawnili już nieco szczegółów.

I tym sposobem nasze zebranie zakończyło się o czasie.

W trakcie obrad na ekranie można było podglądać prezentację omawianego sezonu przygotowaną przez Piotra Hamera "Paparazziego", a i na stołach nie było pusto za sprawą naszych kochanych "Miodziów" oraz samoobsługowego bufeciku z napojami gorącymi.

Rechtór Zbyś

Śladami Polskich Skoczków

Milczek

24.08.2023 r.

Dzień Mariusz

Było 12 osób.🙂. Sam liczyłem na z pięć, bo nie było pogody. Prowadziłem bocznymi nieznanymi drogami przez Dzięgielów, Goleszów i Cisownicę. Po drodze odwiedziliśmy grób Władysława Tajnera który był 3 x MP w skokach. Był też pierwszym mistrzem spoza Zakopca👍. W samym Ustroniu zwiedziliśmy pensjonat Źródełko, gdzie Mama Piotra przedstawiła nam galerię jego Trofeów Piotra, który akurat wtedy był w Warszawie gdzie nagrywa reklamy.☹️ ale Piotr nie zapomniał o nas i zostawił nam kartki z dedykacjami.W Ustroniu jeszcze zwiedziliśmy dom, skąd pochodzi Kazik a teraz jest tam Galeria Obrazów Ja jeszcze podjechałem z Emilem WTR do Wisły. W sumie to zrobiliśmy 60 km. Jestem ogólnie zadowolony z rajdu i z tego, że mam to już za sobą😉

"Milczek"

Wielkopolska na rowerze

Roztrzapek

27.08. - obecni na obozie rowerowym: Małgosia-Gocha, Kazik-Kolyjosz, Maryla-Roztrzapek, Piotr-Śmig i Henryk Franek. Odbyło się spotkanie u krewnych Gosi. Byliśmy też przy pomniku Ryszarda Szurkowskiego. Ryszard był bez wątpienia najlepszym w historii polskim kolarzem i na pewno jednym z najlepszych sportowców naszego kraju. Został pochowany na cmentarzu w Wierzchowicach w 2021 r.

28.08. - wyjechaliśmy wczesnym rankiem o 09.30. Celem było Gniezno czyli pierwsza stolica Polski a zarazem pierwsza metropolia kościelna w Polsce i miasto św. Wojciecha. Z Piotrem przejechaliśmy ok.50 km.

29.08. - od rana był pochmurny dzień. Pojechaliśmy w piątkę jednym samochodem do Poznania. Poznań to miasto na prawach powiatu w zachodniej Polsce, położone na Pojezierzu Wielkopolskim, nad rzeką Wartą, Zwiedziliśmy katedrę oraz rynek, a potem zamek w Kórniku czyli zabytkową rezydencję rodów Górków i Działyńskich oraz Rogalin, który znany jest głównie z zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego hrabiów Raczyńskich składających się z barokowo-klasycystycznego pałacu z galerią malarstwa oraz rozległym ogrodem w stylu francuskim, kościoła z mauzoleum oraz pomnikowych dębów rogalińskich. Byłam bardzo zmęczona bo zrobiłam 15.341 kroków co dla mnie jest wielkim wyczynem ze względu na chore kolano.

30.08. - niestety następny pochmurny dzień. Dzisiaj przejechaliśmy 70 km trochę po gruntowych drogach i w deszczu. Pola Lednickie – część wsi Imiołki na terenie gminy Kiszkowo. To tutaj na brzegu jeziora Lednica od 1997 roku odbywają się coroczne modlitewne spotkania młodzieży – Lednica 2000. My jechaliśmy przez Skrzetuszewo – Pobiedzisko - Biskupice - Latalice – Waliszewy, czyli przez bogate lasy Wielkopolski gdzie panuje cisza i spokój.

31.08. - pojechaliśmy do Ostrowa Lednickiego, skąd promem dostajemy się na wyspę, miejsce gdzie mieszkał i rządził Mieszko I i jego żona Dobrawa. Wg wyników archeologicznych badań mieszkańcy grodu mieli przeciętnie 158 cm wzrostu. Mężczyźni dożywali późnego wieku 50 lat(!), a kobiety 38(!!). Było to niesamowite miejsce pod względem historycznym. Wyspa jest jednym z najważniejszych miejsc w historii Polski. Za panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego była jednym z głównych ośrodków obronnych i administracyjnych Polski. Na wyspie, w centrum plemienia Polan (tuż obok ważnego, dawnego strategiczno-handlowego traktu lądowego oraz wodnego między Poznaniem a Gnieznem), zachowały się pozostałości grodu oraz pozostałości najstarszego w Polsce zespołu przedromańskiej architektury zamkowo-sakralnej z basenami do chrztu i wolno stojącego kościoła z grobami w nawie. Obydwa obiekty wzniesiono w czasach panowania Mieszka I (tuż przed 966 rokiem). Wcześniej byliśmy w Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy. Było otwarte, ale ekspozycja nie rzucała na kolana. Zwiedziliśmy też Wielkopolski Park Etnograficzny. Przejechaliśmy 25 km. Dzisiaj było trochę więcej słońca, ale wieczorem na czystym niebie widać było piękny wschodzący kolorowy księżyc nad polami. Piękna jest Polska.

1.09. - Rocznica wybuchu II Wojny Światowej. Dojechaliśmy w grupie Małgosia, Henio i Kazik samochodem do Rogowa, gdzie odbywają się uroczystości lokalne. Dziś w planie było 100 km na rowerach. Z Rogowa już wszyscy na rowerach jedziemy do Biskupina gdzie zwiedzamy Muzeum Archeologiczne. Biskupin zawdzięcza sławę znakomicie zachowanym drewnianym pozostałościom pradziejowej osady, którą jeszcze przed II wojną światową nazwano „Polskimi Pompejami”. Teraz jest tu muzeum i rezerwat archeologiczny, jeden z najbardziej znanych w Europie Środkowej. Został uznany za pomnik historii oraz wyróżniony nagrodą Europa Nostra. Na terenie biskupińskiego rezerwatu zobaczyć można współczesne pełnowymiarowe rekonstrukcje osad z różnych okresów. Warto zaznaczyć, że pozostałości ich wszystkich znalezione zostały w miejscach, gdzie zbudowano rekonstrukcje. A zatem jest tu obozowisko łowców i zbieraczy sprzed 12 tys. lat, następnie rekonstrukcja osady pierwszych rolników sprzed 6 tys. lat (tzw. długie domy) i inne. Najbardziej znana jest osada kultury łużyckiej sprzed ok. 2700 lat. Ostatnia z rekonstrukcji pokazuje wioskę, która istniała tutaj w X-XI w. Oryginalnym obiektem jest natomiast chata pałucka z XVIII w. przeniesiona z pobliskiej wsi. Następnie pojechaliśmy do Wenecji, gdzie zwiedziliśmy muzeum kolejki wąskotorowej. Tutaj najbardziej szczęśliwy jest Kazik Kolyjorz Dlaczego? Zgadnijcie. Tego dnia z Piotrem przejechałam 20 km.

2.09. - Zwiedzamy kościoła w Owińsku oraz szlak meteorytów.

3.09. - To już niestety zakończenie obozu rowerowego po tym bardzo ciekawym i pięknym regionie.

Maryla "Roztrzapek"

ZLOT UECT 2023

Szykowno

1-8.07.2023 r.

W tym roku na zlot UECT wybrało się 3 Ondraszków: Beata "Szykowno", Kazik "Gwarek" i Mariusz "Mario".

Zlot odbywał się w Hiszpanii, w miasteczku Plasencia na początku lipca. Miasto to liczy ok 40 tys mieszkańców, położone jest w prowincji Estremadura na wysokości 408 m n.p.m. Do granicy z Portugalią jest 90 km, do Madrytu 250. Krajobraz okolicy jest pagórkowaty, w większości skalisty.

Aby tam dojechać, skorzystaliśmy z przewozu autokarowego organizowanego przez klub GRONIE Tychy. Była to 3-dniowa podróż, z noclegami w Lindau nad jeziorem Bodeńskim i w Bayonne we Francji. Niedaleko Lindau mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Sterowców w Friedrichshafen.

Plasencia przywitała nas 40-stopniowym upałem, który utrzymywał się na podobnym poziomie przez cały czas pobytu. Aby się schronić przed słońcem, wybraliśmy możliwość rozbicia namiotów na zadaszonym parkingu tuż obok budynku bazy.

Po niedzielnym uroczystym rozpoczęciu zlotu zwiedziliśmy centrum miasta dzięki dziewczynie z Polski, która była nasza tłumaczką i przewodnikiem na zlocie. Od poniedziałku rozpoczęły się wyjazdy na trasy.

Trasy były opracowane wg stopnia trudności i ilości kilometrów, z krótkim opisem co warto zobaczyć w mijanych miejscowościach. Ze względu na temperaturę jeździliśmy oszczędnie, tzn najkrótsze odcinki, jednak Mariusz dokonał czegoś niesamowitego w tamtejszych warunkach klimatycznych i krajobrazowych. Samotnie wybrał się do leżącej w odległości 90 km Portugalii, polegając tylko na nawigacji w telefonie. Cel został osiągnięty, Mariusz zwiedził i zdobył nawet pieczątkę z miasta Monfortinho. Wracał już bez nawigacji z powodu "padniętej" komórki a pod koniec nawet bez świateł, też z powodu padniętych baterii w lampce. Cała wyprawa trwała 18 godzin, wrócił o 2 w nocy, a my od ok. 22 już nerwowo spoglądaliśmy na zegarki, bo telefon Mariusza nie odpowiada...

Następnego dnia rano o 5 wyruszyliśmy autokarem na zwiedzanie Madrytu. Zaliczyliśmy wiele ciekawych miejsc, co zajęło nam cały dzień.

W ramach wycieczek rowerowych odwiedziliśmy pobliskie miasteczka o typowym klimacie hiszpańskiej prowincji: Malpartida, Garguera de laVera, Tejeda de Tietar i najbliżej położona Olivia de Plasencia, gdzie zaprowadził nas tamtejszy "żelazny szlak". Nie był on ujęty w programie tras, prawdopodobnie ze względu na szutrową nawierzchnię. Okazał się jednak najbardziej malowniczy i widokowy, a także bez przewyższeń, co w ostatnim dniu naszego pobytu miało jednak znaczenie.

Uroczyste pożegnanie ze zlotem nastąpiło w piątek, i już wieczorem ruszyliśmy w podróż powrotną. Po drodze zatrzymywaliśmy się, aby zwiedzić Avinion oraz Norymbergę, i znowu po trzech dniach podróży pełni wrażeń znaleźliśmy się z powrotem w domu...

Jest co wspominać!

Wigilijka 2023

Rechtór

10.12.2023 r.

Ondraszkowa wigilijka
Cicha noc, święta noc wszystko śpi atoli...

Atoli Ondraszki nie zapadają w sen, ale w sporej liczbie 24 uczestników pojawiły się na tym tradycyjnym przedświątecznym spotkaniu. Spotkaliśmy się jak w roku ubiegłym w dawnej gospodzie "U Jozefa" w Boguszowicach. Całość spraw organizacyjnych ogarnęła Basia "Apanaczi" i ona była też mentorem tego wspaniałego wydarzenia. Cieszyliśmy się bardzo z obecności Ondraszków i sympatyków klubu, dodam, że niektórych na Wigilijce dawno nie widzianych. Przybył z Bielska Białej Włodek Nowak, a jako że kilka dni temu obchodził 81 urodziny to oprócz gorących życzeń zdrowia i dalszych lat w jak najlepszej kondycji otrzymał "pakiet przetrwania" na długie zimowe wieczory. Było też i gromkie "Sto lat" na jego cześć.

Gościem Specjalnym spotkania był p. Dariusz Itner utalentowany śpiewak, gawędziarz i multiinstrumentalista w jednej osobie. Przy jego akompaniamencie oraz pomocy Andrzeja Hałczyńskiego z gitarą okazjonalne kolędowe śpiewniki mocno się przydały. A nasze śpiewanie było przeplatane różnymi ciekawostkami na temat kolęd i ich historii. Oczywiście przełamaliśmy się opłatkiem i złożyliśmy świąteczno-noworoczne życzenia. "Olo" zaintonował nastrojową i wzruszającą "Kolędę dla nieobecnych" wspominając tych, którzy odeszli już na zawsze... A na stole królowała wigilijna rybka z sałatką i barszcz z krokietem oraz ciasta domowej roboty którym towarzyszyła lampka dobrego wina.

Nie wiedzieć kiedy zrobiło się późno, więc pora było się rozstać. Rozeszliśmy się zatem do naszych codziennych zajęć, problemów i obowiązków, ale każdy wyniósł ze sobą iskierkę. Iskierkę radości ze spotkania z przyjaciółmi, z nadchodzącego czasu świątecznych wzruszeń no i z zbliżającego się Nowego Roku w którym czekają nas nowe propozycje i atrakcje 58 sezonu. A jakie? Pokrótce je opowiedziałem, ale wszystko przed nami...

Rechtór Zbyś

Rodzaj

1.01.2024

poniedziałek

Noworoczny spacer rowerowy w okolice Cieszyna

J.Rezmer ”Bystry”

kolarska

2. 9.02.2024 piątek Zebranie sprawozdawcze TKK Ondraszek za rok 2023 Ondraszek spotkanie
3. 21.04.2024 niedziela Prolog kolarski „Tustelatam” PTTS kolarska
4. 27.04.2024 sobota Dzień „Wędrowniczka” L.Szurman „Wędrowniczek” kolarska
5. 28.04.2024 niedziela Otwarcie 58 sezonu kolarskiego A.Nowak „Skryba” kolarska*
6. 5.05.2024 niedziela Rowerem wokół polderu Racibórz Dolny część II Irena i Marian Gołuccy kolarska
7. 11.05.2024 sobota Winiarskim szlakiem Śląska Ćieszyńskiego część II Z.Pawlik „Rechtór” kolarska *
8. 18.05.2024 sobota XXI Rajd do źródła Olzy PTTS + Ondraszek kolarska*
9. 19.05.2024 niedziela Zielonoświątkowa jajecznica M.Biłko-Holisz „Roztrzapek” kolarska*
10. 25.05-1.06.2024 tydzień 64 Zlot Przodowników Tur. Kolarskiej PTTK Wólka Nadbużna k/Siemiatycz Komisja Turystyki Kolarskiej ZG PTTK obóz kolarski*
11. 5.06.2024 środa V Dzień Dziecka z Ondraszkiem A.Sorkowicz ”Olo” + Ondraszek kolarska*
12. 9.06.2024 niedziela Dzień „Juniorka” B.Sorkowicz „Juniorek” kolarska
13. 14-16.06.2024 weekend W klasztorze i na rowerze cz.III u Karmelitów w Zawoi J.Rezmer „Ośka” i J. Rezmer „Bystry” kolarska *
14. 23.06.2024 niedziela Szlakiem tężni Sląska Cieszyńskiego M.Buława kolarska
15. 30.06.2024 niedziela Dzień „Ola” A.Sorkowicz ”Olo” kolarska
16. 14.07.2024 niedziela Z rowerową wizytą u sąsiadów: W okolice Bielska-Białej W.Nowak kolarska
17. 20-27.07.2024 tydzień Atrakcje Ziemi Kłobuckiej i Lublinieckiej Ondraszek obóz kolarski*
18. 4.08.2024 niedziela Uroczystości 80-lecia tragedii Żywocickiej W.Kristen + PTTS + Ondraszek kolarska
19. 15.08.2024 czwartek Beskid Śląsko Morawski B.Toman „Apanaczi”, A.Słota „Jedruś” górska*
20. 17.08.2024 sobota Rajd pamięci szlakiem I powstania śląskiego gmina Zebrzydowice i Piotrowice kolarska
21. 1.09.2024 niedziela Dzień „Paparazziego” P.Hamera „Paparazzi” kolarska
22. 5-8.09.2024 weekend W góry, w góry miły bracie: Muszyna i okolice B.Toman „Apanaczi”, A.Słota „Jedruś” górska*
23. 15.09.2024 niedziela Dzień Mariusza M.Bubik „Milczek” kolarska
24. 29.09.2024 niedziela Dzień „Ziołowego” A.Nowak „Ziołowy” kolarska
25. 13.10.2024 niedziela Zakończenie sezonu J.Rezmer „Ośka” i J. Rezmer „Bystry” kolarska*
26. 27.10.2024 niedziela Memoriał - Szlak pamięci tych, którzy zmarli Z.Pawlik „Rechtór” kolarska
27. 11.11.2024 poniedziałek Rajd Niepodległości w Gołkowicach UG Godów kolarska
28. 8.12.2024 niedziela Wigilijka z Ondraszkiem B.Toman „Apanaczi” spotkanie*

*) propozycje na szczególnych warunkach – np. konieczne wpisowe, ograniczona ilość miejsc itp. szczegóły szukaj na stronie: tkk-ondraszek.pl; kontakt: Zbigniew Pawlik tel.: 783499837, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Księstwo Cieszyńskie - Śląsk Cieszyński, to nasza MAŁA OJCZYZNA. Choć założone w 1290r. i przetrwało w historycznym kształcie kilkaset lat, czy wiemy jaki region obejmuje?

Z pewnością większość z nas będzie miała problem z odpowiedzią na to pytanie.

Z inicjatywy TKK PTTK „Ondraszek” Oddział PTTK ”Beskid Śląski” w Cieszynie przy wydatnej pomocy Starostwa Powiatowego w Cieszynie w 2020r. ustanowił regionalną Odznakę Turystyczną „ROWEREM DOOKOŁA ŚLASKA CIESZYŃSKIEGO” do indywidualnego zdobywania. I choć jej zdobywanie nie będzie łatwe zapewniamy, że warto podjąć taki wysiłek aby wzbogacić swoją wiedzę krajoznawczą, doświadczyć ciekawych rowerowych przygód na trasie i finalnie stać się posiadaczem odznaki. Regulamin odznaki jest zamieszczony m.in. na stronach internetowych Ondraszka i PTTS-u. Książeczki potwierdzeń można otrzymać w trakcie powyższych wycieczek, w siedzibie O/PTTK w Cieszynie ul. Głęboka 56 oraz u kol. R.Wałaskiego (PTTS). Weryfikację prowadzi i odznaki nieodpłatnie wydaje zdobywcom „Ondraszek”.